Nieuwsbrief maart 2008

Wat gaat de tijd toch snel, voor je het weet zit je alweer na te denken over wat je moet en kan schrijven in een nieuwsbrief. Vanuit het bestuur is besloten om het afstandsgeld en/of plaatsingsgeld op te schroeven. Helaas wordt alles duurder en ook wij hebben te maken met kosten van aanschaf materialen, voer, strooisels, dierenarts etc.

OPROEP ! OPROEP !

De weergoden werkten vorig jaar niet helemaal mee, waardoor wij krap in hooi c.q. kuilbalen komen. Onze oproep is dan ook : Wie heeft wat pakjes hooi of kuilbalen over ? Neem contact met ons op.

Ter Adoptie Shetlanderhengst

Onlangs is er een leuk shetlanderhengst bij ons binnengebracht. Mocht u een goed huis kunnen bieden, neem dan contact met ons op.

EHBO bij paarden

Eerste hulp verlenen bij een ziek of gewond paard is vaak niet eenvoudig. Een paard dat in paniek is zal proberen te vluchten. Het paard dat vastzit in draad zal net zolang trekken en slaan tot hij los is. Een paard met koliek en veel pijn kan zich zo maar laten vallen of gaan trappen.
Denk daarom altijd eerst aan je eigen veiligheid en aan die van omstanders, pas daarna kun je het paard helpen. Kijk eerst goed wat er aan de hand is voordat je handelt. Probeer het paard een halster en een touw om te doen en probeer het dier kalm te houden. Waarschuw de dierenarts en deskundige hulp en stuur "hulpvaardige" mensen zonder paardenkennis weg.
Belangrijk is de wond schoon te maken en te houden Dit schoonmaken kan het beste gebeuren met een waterstraal. Gebruik bij een wond nooit een blauwe spray of een tinctuur, een wond volgespoten met spray. Een dierenarts kan dan moeilijk hechten en de wond geneest minder goed en snel.

Tips voor de inhoud van een EHBO kistje

- thermometer
- scherp mes
- verbandschaar
- lang touw om een noodhalster te maken
- bandages
- steriele gaasjes
- verbandrollen
- betadine oplossing
- acederm wondzalf
- hoevenkrabber
- lijst met belangrijke telefoonnummers

Hoe gaat het met ... Taran Taran

Taran is al een tijdje geplaatst bij Petra en Frits. Hij heeft het reuze naar zijn zin en heeft iedere dag nog een flinke dosis levenskracht.

Folder

Eindelijk, het is gelukt en hebben wij een folder weten te ontwikkelen.