Nieuwsbrief juli 2007

Wij zijn inmiddels weer halverwege het jaar.

DALARNA

Ter Adoptie aangeboden : DALARNA
Voor onze merrie Dalarna zijn wij op zoek naar een adoptieadres.
Dalarna is een gezonde merrie, die voor een groot deel van haar leven in een manege heeft gewerkt.

Ter Adoptie aangeboden : CHOPIN
Voor een 4-jarige ruin zijn we op zoek naar een adoptieadres. Chopin is een forse ruin.
(nog geen foto beschikbaar)

Identificatie en registratie. Nogmaals willen wij erop wijzen dat : Alle wedstrijd- en andere paarden die op de openbare weg komen of vervoerd worden in trailer of veewagen gechipt dienen te zijn. Deze regel geldt vanaf 1 januari 2007 en zelfs veulens dienen binnen 7 maanden na geboorte een paspoort en een chip te hebben!

Diarree bij paarden. Wanneer een paard diarree heeft is er iets mis met de snelheid van transport van darminhoud en/of met de vertering en opname van voedingsstoffen en water door de darmwand. Een paard met een door mest vervuilde staart heeft diarree! Bij zogende veulens kan diarree veroorzaakt worden door bacteriŽn, virussen of parasieten. Ook de samenstelling van de moedermelk is een enkele keer de oorzaak van dunne mest bij veulens. Bij oudere veulens/jonge paarden wordt diarree meestal door parasieten veroorzaakt, bij volwassen paarden zijn parasieten, SalmonellabacteriŽn, zand of verkeerde voedersamenstelling oorzaken van diarree. Schakel een dierenarts in om de oorzaak te achterhalen en vooral de juiste behandeling uit te zetten.

Ontwormen. Elke winter en voorjaar zien wij weer pony's en paarden die het voorgaande najaar slecht ontwormd zijn. Deze dieren hebben een slechte conditie die al of niet gepaard gaat met diarree met daarin "rode bloedwormpjes" en recidiverend koliek. Deze dieren zijn ernstig ziek en dienen ontwormd te worden! Juist ontwormen hoort bij een goede verzorging van uw paard.

Donateur en/of Vrijwilliger Stichting Paardenopvang Sellingen zou haar activiteiten niet kunnen uitvoeren zonder de steun van een groot aantal donateurs en vrijwilligers.
Wilt u ons helpen bij ons werk, stort dan uw gift op banknr. 5654.83.773 t.n.v. Stichting Paardenopvang te Sellingen.